Computerspil har eksisteret siden midten af det tyvende århundrede, men det var først omkring begyndelsen af 1980’erne at computerspil for alvor indtog de private hjem.
Tilbage i 80’erne startede det hele med platforme som Atari 400, ZX Spectrum og Commodore 64. Dengang var de suveræne at spille på (og nogen vil nok mene at de stadig er det), men spillerne – og dermed også spiludviklerne – begyndte at stille større krav til grafik og lyd, og da næste generation blev frigivet med computere som Atari ST og Commodore Amiga, var disse proppet med ny og hurtigere hardware. Og sådan er det gået slag i slag siden. Så det er ikke nogen hemmelighed at spil i mange år har været en vigtig faktor i hardwareudviklingen på rigtigt mange platforme. Vi ser da også at denne trend fortsætter i dag på de mobile devices.
Mobile devices
Med de mobile devices opstod en ny platform for spil. Tilbage omkring årtusindskiftet, da mobiltelefonen blev allemandseje, begyndte spilbranchen så småt at se en ny mulighed. De første devices var sløve på hardware, så det var svært at udvikle den tids moderne spil. I stedet kiggede man i gemmerne og fandt de gamle klassikere frem. Disse spil krævede ikke særligt meget af hardwaren og virkede derfor umiddelbart velegnede til platformen. Samtidig var det ikke nødvendigt at være alt for kreativ, da der lå tonsvis af gamle titler på hylderne.
Efterhånden som brugerne begyndte at tage de mobile devices og spillene til sig, opstod der atter et krav om mere moderne spil, med bedre grafik og lyd. Og som altid adlød producenterne og kom med nye devices med kraftigere hardware, så vi idag ser mobile devices med virkeligt kraftfulde CPU’er og GPU’er.
Det som spiludviklerne ikke indså med det samme var det impact som de forholdsvist små skærme og de begrænsede input muligheder betød. Pludselig var Pac-Man ikke helt så stort et hit som det havde været på alle andre platforme, simpelthen fordi det var rigtigt svært at styre Pac-Man rundt på den lille skærm kun ved hjælp af touch input. At hardwaren så blev mere og mere kraftig betød mindre, da der nu var brug for en helt ny type spil. Og ind kommer Angry Birds.
Angry Birds
Jeg tror de fleste med interesse for mobile spil kender historien om Angry Birds. Tre studerende der startede deres eget firma, i dag kaldet Rovio, uden nogen professionel kendskab til spiludvikling. De indså hen ad vejen at det ikke nødvendigvis krævede den helt store produktion at levere et underholdende og fængslende spil. Det var derimod nødvendigt at spillet var nemt at styre ved hjælp af touch input og det skulle være nemt at følge med på den forholdsvis lille skærm. Angry Birds blev lanceret i December 2009 på Apple’s app store og er den dag i dag det mest vellykkede mobile spil nogensinde. Angry Birds er på de knap fire år blevet en hel franchise og Rovio tjener rigtigt mange penge på det.
Mulighedernes land
Der er mange om budet i mulighedernes land. Men det skyldes også at mobil spiludvikling virkeligt er mulighedernes land. Wordfeud er endnu et eksempel på hvordan en enkelt udvikler ramte plet og blev rig på det. Spillet er set ud fra en grafisk, lyd og teknisk vinkel utroligt simpelt og ville sandsynligvis aldrig have stået distancen på enhver anden platform. Men lige netop den mobile platform tilgodeser disse rigtige gode ideer. Vi ved også, måske endda fra os selv, hvordan man bruger mange timer på at kigge på nye apps og hele tiden søger det sjoveste og ikke kun det der umiddelbart imponerer mest. De to største leverandører af apps er Apple med deres app-store og Google med deres Google Play.
Apple’s app-store – iOS
Apple’s app-store var den første af sin slags og med sit meget lukkede økosystem, med mange die-hard fans, vil der altid være god omsætning. I og med Apple var de første er det også i deres app-store at de første store hits så dagens lys. Samtidig har Apple stadig evnen til at sælge mobile devices, både telefoner og tablets, så udviklingen går ikke i stå lige med det samme, selvom onde tunger vil sige at uden Steve Jobs går Apple en mindre lys fremtid i møde.
Google Play – Android
Google’s Android platform og Google Play er den platform der er i kraftigst vækst. Over 1 milliard Android devices er nu aktiveret og der foretages uhyggelige antal downloads hver eneste dag. Android er en open source platform og det tiltrækker mange forskellige hardware producenter. Det er så også med til yderligere at gøre Android populær, men med populariteten følger faren for fragmentering. Mange er bekymret over denne fragmentering, men Google gør en stor indsats for at minimere at det sker, bl.a. ved at stille en stor vifte af kompatible services til rådighed.
Der er ingen tvivl om at der både i Apple’s iOS- og Android platformen er muligheder for at levere det næste store hit. Det handler ikke nødvendigvis så meget om at levere den største og vildeste produktion, men mere om at levere lige præcis det rigtige – og hvad det så er kan man kun gætte på. Mange gætter og mange tager fejl, men måske er dit gæt det helt rigtige?
Alt i alt er det en spændende tid, med mange nye apps og mange der aspirerer til at blive det næste store hit, og det bliver da også spændende at se hvilken app der bliver den næste Angry Birds.