Kort om undervisningen
Kurset giver en grundig introduktion til Objektorienteret design og programmering. Vi starter helt fra bunden med de objektorienterede principper: klasser og objekter. I løbet af kurset lærer du at tænke objektorienteret og løse problemstillinger ved hjælp den objektorienterede metode. Kurset giver en blød indføring i den objektorienterede verden og kræver ingen programmeringserfaring.
Indhold
- Klasser og Objekter
- Tilstand (felter) og Adfærd (metoder)
- Hvordan samarbejder objekter om at løse problemer
- Aggregering og Associationer
- Interfaces – grænsefladen mod et objekt
- Indkapsling
- Nedarvning
- Abstrakte klasser
- Placering af ansvar
- CRC-metoden
- UML: klasse- og sekvensdiagrammer.
- OO i Java – vi laver simple probrammer i Java
- Introduktion til Design Patterns
Forudsætninger
Der er ingen formelle forudsætninger. Erfaring med softwareudvikling er en fordel.
Målgruppe
Kurset er for alle, der vil have en god forståelse for objektorienterede principper. Det kan fx være udviklere med procedurel erfaring, som vil have en god indføring i OO-principperne eller ikke-teknikere, der vil kunne forstå hvad fx Java- og C#-udviklere snakker om.
Efter kurset kan deltageren
Efter kurset kan deltageren gøre rede for centrale objektorienterede konstruktioner og principper. Deltageren vil kunne afkode et eksisterende OO-design eller udforme et OO-design på en problemstilling.
Videre forløb
Efter kurset har deltageren gode forudsætninger for at deltage på kurser i grundlæggende Java, fx Java SE – Java Standard Edition 9 – Foundation